18 /05 / 2024
آخرین خبرها
خانه / خدمات / شبکه LAN

شبکه LAN

در عرصه ارتباطات و فناوري امروزه جهان نقش شبكه هاي اطلاعاتي در جا به جايي اطلاعات در بين كاربران، نقش مهمي پيدا نموده است كه با توجه به رشد فناوريهاي جديد اين نياز براي شركتها ، سازمانها و كشورها ايجاد شده تا بتوانند با يكديگرارتباط داشته باشند. داشتن منبعي كه اطلاعات را در خود ذخيره كرده تا كاربران بر اساس نياز خود بتوانند از اين اطلاعات استفاده كنند. اين نياز حاصل شده كه بايد پايگاهي از دادهها وجود داشته باشد تا بتوانند اطلاعات را از آن بازيابي نمود.

مديران براي كنترل بهتر اطلاعات در زمينه كاري و اطلاعاتي خود اين نياز را احساس نمودند كه لازم است، كنترل بر عملكرد كاربران داشته باشند و با توجه به مسئوليت افراد در شركتها، افراد بتوانند به اطلاعات موجود در پايگاه داده دسترسي داشته باشند. شبكه اين نياز مديران را برآورده كرد.

تاريخچه شبكه به جنگ جهاني دوم باز مي گردد كه تمامي اطلا عات نظامي شوروي بر روي يك كامپيوتر بزرگ و در يك مكان قرار داشت و از آنجا كه احتمال بمباران هوايي وجود داشت بران شدند كه اين اطلا عات را بين چندين كامپيوتر كه هر كدام در محلي ديگر قرار داشتند تقسيم كردند . اما مشكل جديدي به وجود آمد و آن جابجايي اسناد و اطلا عات محرمانه از يك كامپيوتر به كامپيوتر ديگر بود كه امكان سرقت و ترور شخص حامل اسناد وجود داشت باز متخصصين كامپيوتر والكترونيك بايدبه دنبا ل راه حلي براي اين مشكل مي گشتند . پس از كوشش فراوان موفق شدند كابل اين كامپيوترها را به هم متصل نمايند . و بعد ها اين تكنولوژي پيشرفت كرد و وسعت يافت كه به شكل امروزه يعني شبكه محلي LAN وشبكه شهري MAN و شبكه گسترده WAN كه شبكه جهاني اينترنت بزرگترين شبكه از اين نوع مي باشد.

امروزه با توجه به رشد فناوري و اينترنت در عرصه جهاني شبكه هاي داخل سازماني و شبكه هاي مجازي و ارزش افروده نيز وارد عرصه شده اند كه هر كدام به نوبه خود براي زمينهايی استفاده ميشود. سخت افزارها و وسايلي براي اينكه ارتباط به كاربران و سرور مركزي را ميسر كند ساخته شده كه به نوبه خود براي اين منظور استفاده ميشود. در داخل يك سازمان مدير از امكانات شبكه استفاده ميكند و اطلاعات را در بين كاربران مبادله ميكند و با استفاده از سيستم هاي امنيت شبكه، دزدي اطلاعات را كاهش داده و با دادن حق دسترسي به افراد مجاز موجب يك نظم خاص در گردش اطلاعات در داخل يك سازمان ايجاد كند.

شبکة محلی یا LAN) Network Area Local)

کوچکترین شبکه ای است با سرعت تبادل اطلاعات بالا، که از لحاظ جغرافیایی نسبتا کوچک و محدود است
و معمولا ابعادی متناسب با یک ساختمان، خانه یا دفتر کار دارد. پیکربندی، قوانین و راه اندازی شبکه LAN
توسط خود شخص صورت میگیرد و نیازی به واسط یا هماهنگ کردن با مخابرات و سازمانهای دیگر نیست.

یکی از فناوریهای متداول شبکه های LAN ،اتِرنِت (Ethernet ) نامیده میشود. اترنت در سال 1970 ایجاد
شد و از آن به بعد برحسب نیازهای شبکه و کاربران دائما درحال گسترش بوده است. شبکه های اترنت امروزی در سرعتهای 100،10و1000 مگا بیت بر ثانیه (Mbps ) کار میکنند.
امروزه، استانداردهای ،Ethernet Fast) 100 Mbps) و Ethernet Gigabit) 1000 Mbps) در شبکه ها بسیار رایج است.

برای راه اندازی هر شبکة بین رایانه ها، به یک سری تجهیزات و سخت افزار نیاز داریم که در ادامه ذکر شده است:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هر گونه کپی برداری از مطالب و محتویات سایت پیگرد قانونی دارد